چاپ دیجیتال
1400/07/22
چاپ دیجیتال معمولا شامل چاپ حرفه ای در تیراژهای پائین توسط نشر رومیزی و دیگر منابع دیجیتال است که توسط چاپگرهای لیزی و چاپگرهای لارج فرمت و یا جوهرافشان حرفه ای انجام میشود. با توجه به این که چاپ دیجیتال دارای هزینه بیشتری برای چاپ هر صفحه در مقایسه با روشهای سنتی مثل افست است ولی این قیمت بالاتر معمولا با صرفه جویی در هزینه های دیگری چون تهیه پلیت های چاپ انجام میشوند در تیراژهای کم تعداد جبران پذیر است. چاپ دیجیتال امکان چاپ سریع پس از تقاضا در تیراژ کم را فراهم آورده و امکان تغییر طرح و محت
چاپ دیجیتال چیست؟
در چاپ دیجیتال که در آن دستگاه چاپ به یک کامپیوتر متصل می شود، کامپیوتری که اطلاعات مورد نظر برای چاپ شامل تصاویر و متن و غیره را به دستگاه چاپ دیجیتال فرستاده بعد دستگاه چاپ دیجیتال آنها را چاپ می کند. پس دستگاه چاپ دیجیتال دستگاهی است که به کامپیوتر متصل و اطلاعات را از آن دریافت می کند، مثل پرینترها. نکته قابل توجه این که در روش های رایج هم از فن آوری دیجیتال استفاده می شود اما به معنای وصل بودن آن ها به کامپیوتر به معنای دریافت تمام اطلاعات قابل چاپ نیست. مثلا در چاپ افست ما برای تهیه ی فیلم و زینک و … از فن آوری دیجیتال استفاده می کنیم در ضمن ممکن است یک سری کنترل کننده دیجیتالی در ماشین چاپ باشد ولی این ها یک ارتباط غیر مستقیم است و می توان گفت استفاده غیر مستقیم از فن آوری دیجیتال می باشد. زمانی به یک دستگاه چاپ، چاپ دیجیتال گفته می شود که آن دستگاه اطلاعات را بصورت دیجیتالی و مستقیم دریافت کرده و آن را چاپ کند. دستگاه های چاپ دیجیتال هم دارای انواع مختلفی هستند و دارای تکنولوژی های متنوع می باشند، مثلا پرینتر جوهر افشان، چاپ لیزری در اندازه ها و ابعاد و کارایی های خاص خود، بزرگ و کوچک و همه به یک کامپیوتر وصل هستند. تفاوت های اساسی چاپ دیجیتال با دیگر روشهای چاپ چاپ دیجیتال با چاپ افست و لتر پرس تفاوت های اساسی دارد که از جمله این تفاوتها : – با حذف مراحل پیش از چاپ( لیتوگرافی)، فرآیند چاپ دیجیتال کوتاه تر می باشد. – در چاپ دیجیتال هزینه چاپ به تعداد نسخههای چاپی ارتباطی ندارد و برای هر برگ چاپی هزینه ثابت است. – در چاپ دیجیتال مواد باطله مثل: کاغذ و مواد شیمیایی کمتر می شود چون لازم به رسیدن به رنگ یا تنظیمات موقع چاپ نیست. – در چاپ دیجیتال در هر دور چاپ می توانید فایل متفاوتی را چاپ کنید چرا که در این روش از پلیت استفاده نخواهد شد. کاربردهای چاپ دیجیتال چاپ در تیراژ محدود در چاپ دیجیتال به دلیل حذف پلیت و چاپ مستقیم از کامپیوتر به روی سطح چاپی و امکان کالیبراسیون دستگاه امکان چاپ در تیراژ پایین حتی یک نسخه با هزینه کم وجود دارد به همین دلیل این روش چاپ دیجیتال برای مصارفی مثل تهیه نمونه و یا چاپ محصولات کم تعداد و سریع کاربرد زیادی دارد. یک چاپگر دیجیتال برای چاپ میلیون ها برگ ساخته نشده است، بلکه باید بتواند در طول مدت زمان عمر خود نهایتاً هزاران برگ چاپ کند، که البته این کار را خیلی خوب انجام می دهد . بنابراین با توجه به هزینه تمام شده و سرعت کار، چاپ دیجیتال برای چاپ در تیراژ محدود عملیاتی و به صرفه می باشد. البته از سال 2010 فناوری های جدیدی در چاپ دیجیتال بکار گرفته شده که با استفاده از تکنولوژی نانو در جوهر چاپی و همچنین تغییر سیستم پاشش جوهر، دستگاه های دیجیتال جوهر افشان توانستند بسیاری از محدودیت ها را در زمینه سرعت و هزینه تولید از بین ببرند. چاپ شخصی شده در چاپ دیجیتال با وجود امکان چاپ در تیراژ محدود شما می توانید هر کدام از سطح چاپی خود را متفاوت با سطوح چاپی قبلی چاپ کنید. مثلأ: می توان کارت تبریکهای شخصی شده با تصاویر متفاوت یا کارت پرسنلی با طرح های متفاوت از هم را در هر دور به چاپ برسانیم. بخصوص این قابلیت به ما امکان چاپ اطلاعات متغیری خواهد داد. این بدین معناست که می توانیم در هر سطح چاپ خود اطلاعات متفاوتی را چاپ کنیم. چاپ اختراع چاپ به قرن ها پیش از گوتنبرگ، که نامش به عنوان مخترع چاپ در تاریخ به ثبت رسیده برمی گردد. آشوریان هزاران سال پیش از میلاد بر روی خشت هایی از گلرس مهر می زدند. استعمال حروف قابل انتقال نیز بین سالها ی 1051 و 1058 در چین آغاز شد. مخترع آن فردی به نام پی شنگ بود و حروف نیز از جنس گلرس بود. حروف دستی و حروف قلعی که پس از آنها به کارآمد، هیچ یک رواجی نیافت، بر عکس حروف چوبی متداول شد. در سال 1440، گوتنبرگ بدون اطلاع از کار چینی ها، حروف قابل انتقال را اختراع و برای هر کدام از حروف الفبا از یک حرف جدا استفاده کرد. حروف متحرک را چینی ها اختراع کردند، ولی گوتنبرگ که زرگر بود، آلیاژی برای ریخته گری حروف از سرب و آنتی موآن ساخت و نسبت هر یک از این دو فلز را طوری انتخاب کرد که حروف بیش از حد سخت و نرم نباشند. وی برای مرکب چاپ هم فرمول مناسبی یافت و با رفع موانع و حل مشکلات چاپ را میسر کرد. 20 سال بعد از تلاش های گوتنبرگ در امر چاپ، این صنعت با استفاده از سطح های برجسته در ونیز، فلورانس، پاریس و لیون بسیار کم رواج پیدا کرد. ولی دستگاه چاپ گوتنبرگ، به دلیل هزینه ها ی بسیار بالا، برای ثروتمندان قابل دسترسی بود و برای همین تا مدت ها استقبال چندانی از دستگاه چاپ او نشد. 300 سال بعد از اختراع دستگاه چاپ،یک نمایشنامه نویس آلمانی به نام آلوئیس زنه فلدر،درسال 1796 میلادی چاپ سنگی یا لیتو گرافی را اختراع کرد. در این روش چاپی هر سنگی که متن یا تصویر روی آن حک می شد، برای چاپ تیراژ 750 تا عملکرد مطلوب داشت و بعداز آن نقش بروی سطح چاپی چاپ نمی شد. در ایران برای نخستین بار چاپ سنگی را میرزا صالح شیرازی در تبریز به راه انداخت. میرزا صالح که از سوی دولت ایران برای فراگیری هنرهای جدید به اروپا فرستاده شد، در سال 1250 قمری در بازگشت به ایران یک دستگاه چاپ سنگی با خود به تبریز آورد. چاپخانه سنگی اول در تهران و بعد در اصفهان و سپس سایر شهرهای ایران راه اندازی شد و بیش از 50 سال تنها روش چاپ در ایران بود و تا اواخر دوره قاجاریه، آنچه در ایران به چاپ می رسید، از چاپ سنگی استفاده می شد. هشت سال قبل از ورود چاپ سنگی به ایران چاپ سربی نیز راه اندازی شده بود، اما به دلیل هزینه و زحمت زیاد، بعد از آمدن چاپ سنگی، کنار گذاشته شد و سال ها بعد در اواخر دوره قاجاریه مجددا حروف سربی مورد استفاده قرار گرفت. طریقه چاپ سربی روش ساده ای بود: کاغذ روی صفحه ای متشکل از حروف برجسته سربی و آغشته به مرکب فشرده می شد و بر اثر فشار، حروف بر صفحه کاغذ نقش می بست. در روزنامه حروف چینیی نخست به صورت دستی انجام می شد، اما بعدها این کار با دستگاه هایی مثل «لاینو تایپ»، صورت پذیرفت. دستگاه حروفچینی خودکاری لاینوتایپ در سال 1886 میلادی ساخته شد و سرعت چاپ افزایش یافت. پیشرفت فناوری کم کم باعث شد دستگاه حروفچینی سربی از رده خارج و جایش را به دستگاه الکترونیکی دهد. انواع چاپ : چاپ مسطح Letter Press- چاپ افست (ورقی – رول)- چاپ سیلک- – چاپ هلیو- چاپ صنعتی Pad Printer- چاپ دیجیتال – چاپ فلکسو توضیحات: در چاپ لارج (فورمت فضای داخلی)، برای چاپ پوستر هایی در ابعاد بزرگ تا عرض ۱۵۰ سانتیمتر و طول نامحدود مورد استفاده قرار می گیرد. از چاپ لارج فورمت برای چاپ پوسترهای نمایشگاهی و تبلیغاتی حتی در تیراژ یک نسخه و با سرعت بالا جهت استند های نمایشگاهی و استفاده در مکان هایی که به طور کلی فاصله دید کمی وجود دارد مثل غرفه و دفاتر استفاده می شود. در چاپ لارج فورمت امکان چاپ روی انواع کاغذ مثل: انواع کوتد، فتوگلاسه، ترانسپارنت، بوم، بنر، وینیل و… وجود دارد. در برخی از دستگاه های چاپ لارج فورمت از جوهر uv ضد اشعه استفاده می کنند که از فواید آن: مقاومت و پایداری و ثبات رنگ در برابر نور است. فایلها باید CMYK و با فرمتهای Tiff ,Pdf ,Eps باشند. برای محافظت و ماندگاری بیشتر پوسترهای چاپی آن ها را از انواع لمینیت مات، براق و بافت دار می کنند. فرآیند چاپ دیجیتال: تفاوت اصلی بین چاپ دیجیتال با چاپ های لیتوگرافی وچاپ افست، فلکسو، گراور، یا لترپرس در عدم استفاده آن ها از پلیت های چاپی می باشد. از رایج ترین چاپگرها، چاپگرهای جوهرافشان و لیزری هستند که تونر را بر روی انواع سطوح مانند: کاغذ، کاغذ عکاسی، کانواس یا بوم، چوب، فوم، شیشه، سنگ و … چاپ می کنند. در بیشتر فرآیندهای چاپ دیجیتال جوهر یا تونر مانند شیوه های سنتی به داخل کاغذ نفوذ نمیکنند، بلکه یک لایه نازک روی سطح چاپی قرار می گیرد و در برخی سیستم ها امکانی برای تثبیت فایل چاپ شده بر روی سطح چاپی از مواد پوششی که توسط فرآیندهای حرارتی یا تابش یووی انجام می گیرد استفاده می شود. قابلیتهای منحصر به فرد چاپ دیجیتال چاپ دیجیتال به طور اساسی با روشهای چاپ دیگر مانند افست، فلکسو و گراور متفاوت است. این تفاوت از زمانی آغاز می شود که محمل یا واسطه چاپی در این شیوه حذف شده و تشکیل تصویر برای هر نوبت چاپ، مستقل از نوبت قبلی و بعدی خود انجام می شود. حذف واسطههای چاپی علاوه بر کاهش هزینه و زمان آمادهسازی، مفهوم و قابلیتهای جدیدی برای چاپ دیجیتال ایجاد می کند که به طور عمده در روشهای دیگر موجود نیست. در چاپهای تیراژ بالا، چاپ عرفی (Conventional) محمل چاپی تولید می شود و کپی های متعددی از آن نمونه و مشابه هم چاپ و برای ایجاد تصاویر مختلف یا تغییرات آن به محملهای چاپی جدید نیاز دارد،لازم به ذکر است که در روش دیجیتال بعد از تهیه فایل چاپی و چاپ آن برای کپی کردن نمونه بعدی، تمام کار نیاز به بازسازی دوباره دارد که به چاپ برسد. پس ایجاد تغییرات در کپی جدید امکانپذیر می باشد. قابلیتهای چاپ دیجیتال با دیدگاه چاپهای عرفی و پرتیراژ متفاوت است که می تواند مکمل این روشها باشد. چاپ دیجیتال برخی از قابلیتهای چاپ دیجیتال به شرح زیر است : چاپ اطلاعات متغیر (Variable Data Printing) چاپ اطلاعات متغیر از بزرگترین امکاناتی است که یک جریان کاملا دیجیتال می تواند در اختیار رساند. زمانی که هر صفحه وارد مرحله چاپ می شود یک کامپیوتر به چاپگر می گوید چگونه اطلاعاتی را که به صورت بیت وارد چاپگر شده است خروجی بگیرد. نه کامپیوتر و نه دستگاه چاپ به اینکه بیتها شبه یکدیگر هستند یا خیر اهمیت نمی دهد. در نتیجه به وسیله یک پایگاه اطلاعات (Data Base) می توان در هر برگ چاپ محتویات متنی و حتی تصویری متفاوت از برگ دیگر به چاپ رساند. به گفته پروفسور فرانک رومانو استاد انستیتوی تکنولوژی روچستر: «چاپ دیجیتال خدمات جنبی می آورد. خدمات جدیدی نظیر پایگاه دادهرسانی، ارسال اطلاعات شخصی سازی شده جز ارزشهای افزوده هستند و به همین دلایل است که روند رشد فرایندهای سنتی کند شده و به عکس چاپ دیجیتال رو به پیشرفت است.» سفارشی ساختن (Customization) چاپ دیجیتال این امکان را ایجاد می کند که سفارش چاپ مشتری درست بر اساس نیازها و علایق وی تولید شود. این بدین معناست که به عنوان مثال شما می توانید کتابی را برای فردی طبق سلیقه و با نام و مشخصات وی در صفحه تقدیم، تولید کرده و به او اهدا کنید. مدت زمان آمادهسازی کوتاه (Short Startup) از آنجا که هیچ تصویر فیزیکی تا بعد از خروج هر صفحه از دستگاه چاپ وجود ندارد، نیاز به آمادهسازی نیز وجود نخواهد داشت. به عبارت دیگر آمادهسازی در دستگاه دیجیتال زمانی اتفاق می افتد که کامپیوتر یک فایل را برای کپی ارسال می کند زیرا تنها در آن زمان مشخص خواهد شد که دستگاه خروجی، هر پیکسل فایل را در کجایی سطح چاپی به چاپ خواهد رساند. باقی مراحل به قدم قبلی یعنی آمادهسازی فایل و تنظیمات انجام شده روی آن بستگی خواهد داشت. کاربری آسان ماشینهای چاپ در حالی که برای کار با ماشین افست نیاز به یک اپراتور با تجربه و ماهر است تا بتوانیم کاری با کیفیت به چاپ برسانیم، پای ماشین چاپ دیجیتال، نقش اپراتور چندان تاثیرگذار به نظر نمی رسد. اینکه تصویری را کمی پررنگتر یا کمرنگتر چاپ کنیم، ورقهای چاپ شده قبلی را با بعدی ها مقایسه کنیم، در روش دیجیتال هیچ کدام بر روی ماشین چاپ انجام نمی شود. بلکه همه این ملاحظات باید در مرحله پیش از چاپ دیجیتال که همان آمادهسازی فایل است انجام پذیرد. البته این موضوع چاپ دیجیتال را از تجربه بی نیاز نمیسازد ولی نکته محسوس در این میان آن است که تکنولوژی چاپ دیجیتال، چاپ را از حالت بسیار تخصصی خارج ساخته و مشتری نهایی کار چاپی را بیشتر در امور چاپ دخیل ساخته و به چهره چاپ عمومیت بخشیده است. انواع چاپ دیجیتال بر اساس ابعاد سطح چاپی انواع چاپ دیجیتال را میتوان از نقطه نظر ابعاد سطح چاپ شونده به سه دسته تقسیم نمود: – چاپ دیجیتال فرمت متوسط (medium format): حداکثر ابعاد کارهای چاپی A3+ یعنی 33*48 سانتی متر خواهد بود. چاپ دیجیتال در این ابعاد، به شیوههای لیزری (تونری)، جوهرافشان و نوری قابل انجام است که بخش عمدهای از سفارشات چاپی دیجیتال مانند چاپ کارت ویزیت، بروشور، کاتالوگ، لفافهای بسته بندی، لیبل، عکس، چاپ روی سطوح مختلف و غیره را در برمی گیرد. – چاپ دیجیتال فرمت بزرگ (Large Format) : ابعاد چاپ در این دسته از A3+ تا عرض 150 سانتی متر را شامل می شود که مانند چاپهای فرمت متوسط، به شیوههای دیجیتال لیزری (تونری)، جوهرافشان یا نوری انجام می شود. مورد کاربرد این دسته در سفارشاتی مانند پوستر است که تا عرض 150 سانتیمتر و اغلب برای مصارف فضای داخلی (Indoor) به کار می رود. – چاپ دیجیتال فرمت عریض (wide format): ابعاد چاپ در این گروه از عرض 150 سانتیمتر تا عرض 500 سانتیمتر را شامل می شود که به دلیل بزرگ بودن ابعاد، این سفارشات بیشتر برای مصارف فضای باز (outdoor) مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین موارد چاپی این دسته در برابر عوامل محیطی مانند نور خورشید و آب مقاوم هستند. گستردگی و تنوع در ابعاد و سطوح چاپی: چاپ دیجیتال و به ویژه روش جوهرافشان تنها شیوهای است که قابلیت چاپ در ابعاد بسیار عریض با کیفیتهای بالا برای مخاطب ایجاد می کند. تنوع و گستردگی ابعاد چاپی به این شیوه از قابلیت چاپ لیبلهای کوچک در صنعت بستهبندی تا انواع متنوع کتاب و بروشور در اندازههای مختلف همچنین اعلانهای عریض تبلیغاتی فضای باز را شامل می شود. از نقطهنظر جنس سطح چاپی نیز این شیوه مجموعه وسیعی از انواع کاغذها، به صورت رول و ورق در گرماژهای مختلف، انواع فلکسی، بنر، پارچه و … را برای چاپ به شیوههای گوناگون دیجیتال پدید می آورند. در واقع هیچ شکل دیگری از چاپ تا این حد انعطافپذیر و قابل تغییر نیست. بخشی از انعطافپذیری چاپ دیجیتال ناشی از این واقعیت است که می تواند با دستگاههای مختلف موجود در بازار خروجی داشته باشد. سفارشدهنده محصول چاپی می تواند از شیوه چاپ لیزری برای شخصی سازی کارتها و بروشورهایش استفاده می کند. در همان حال مخاطبی دیگر، برای تولید اعلان چند متری می تواند شیوه جوهرافشان را برگزیند. به دلیل این تنوع لازم است برای به کارگیری روشهای مناسب هر سفارش، تفاوتهای میان این شیوهها و نقاط ضعف و قوت هر کدام را شناخت و از قابلیتهای آنها در راستای اجرای طرحهای مختلف استفاده جست. از نقطهنظری دیگر چاپکارانی که سعی می کنند راهکارهای دیجیتال را به کار بندند از مزیت صرفهجویی در هزینهها برخوردار می شوند. علاوه بر آن طیف وسیعی از محصولات چاپی را نیز می توان با انتخابهای عدیده همراه ساخت. همچنین چاپ دیجیتال این امکان را فراهم می آورد تا فقط آنچه را که لازم است به چاپ برساند و بدین طریق از صرف هزینههای اضافی جلوگیری کند. انواع روشهای چاپ دیجیتال شیوههای چاپی که از تکنولوژی دیجیتال بهره می برند بسیار متنوع و در صنایع مختلف گسترده است. اما به طور کلی انواع روشهای چاپ دیجیتال بر اساس نوع و تکنولوژی دیجیتال مورد استفاده در آنها، به گروههای اصلی زیر تقسیم می شوند: روش جوهرافشان در مجموعه روشهای چاپ دیجیتال، شیوه جوهرافشان آشناترین و با کیفیتترین این شیوهها به شمار می رود. ماشینآلات این شیوه از تنوع بالایی برخوردار بوده و از انواع پرینترهای رومیزی تا ابعاد عریض 5 متر را شامل می شوند. نحوه کار سیستم جوهرافشان به این صورت است که اطلاعات دیجیتال را توسط مرکبهای مایع به طور مستقیم روی کاغذ می نشاند. از آنجا که در این تکنولوژی نیازی به محمل میانی برای انتقال تصاویر نیست و مرکب بطور مستقیم توسط یک هد روی سطح چاپی انتقال می یابد، این روش به عنوان اصیلترین روش چاپ دیجیتال- تکنولوژی دیجیتال تا آخرین مرحله قبل از انتقال مرکب روی سطح، به کار گرفته شده است- محسوب می شود. نازل رنگپاش این دستگاه به طور کامل دیجیتالی عمل کرده و تنها از دو فرمان بپاش و نپاش پیروی می کند در نتیجه عوامل تاثیرگذار روی کیفیت چاپی به حداقل خود یعنی، نوع و جنس کاغذ همچنین شرایط اقلیمی موجود کاهش می یابد. به همین جهت است که خروجی چاپ به روش جوهرافشان بیشتر از سایر شیوههای چاپی که عوامل مختلفی روی کیفیت چاپ آنها تاثیرگذار است -مانند محمل چاپی، تعادل آب و مرکب و …- قابل کنترل و نزدیک به استانداردهای مد نظر است.از آنجا که سرعت چاپ در این شیوه پایین است، امکان به کارگیری این شیوه در تیراژهای بالا موجود نیست با این حال تولیدکنندگان دستگاههای دیجیتال آینده درخشانی را برای روش جوهرافشان پیشبینی می کنند. مهمترین فنآوریهای چاپ دیجیتال جوهرافشان، سیستمهای پیوسته (Continues tone) و سیستمهای جوهرافشان با پاشش مرکب بر اساس تقاضا (Drop on Demand) است. روش الکتروفتوگرافی در این شیوه از دو نوع مرکب جامد پودری (تونر) یا مایع (شیوه دیجیتال مرکبی) استفاده می شود. 1-روش تونری اساس این شیوه از طریق باردار کردن درام چرخانی توسط شعاع نور لیزر، تشکیل تصویر به وسیله مرکبهای پودری با نام تونر که قابلیت باردار شدن دارند و ذوب شدن این تونرها روی سطح کاغذ، شکل می گیرد. این مراحل را می تواند در 5 بخش تصویرنگاری، مرکبزنی، انتقال تونر، تثبیت تونر و پاکسازی درام، خلاصه کرد. سیستمهای تونری قادرند با سرعتی بالاتر از سیستمهای جوهرافشان، تصاویری را که از ذوب شدن پودر رنگ روی کاغذ به وجود می آیند ایجاد کنند. اگر چه این روش به اندازه روش جوهرافشان دیجیتالی نشده است و واسطههای متعدد آنالوگ بین مخزن رنگ و سطوح چاپی وجود دارد ولی به واسطه سرعت بالا، مصارف صنعتی پیدا کرده و از کارآمدترین سیستمهای چاپ دیجیتال به ویژه در ابعاد متوسط (Medium Format) به شمار می آید. این دستگاهها درترکیب با یک اسکنر به عنوان دستگاههای کپی یا لیزری برای عموم شناخته شدهاند. 2- روش دیجیتال مرکبی این شیوه که به جای پودر رنگ (تونر) از مرکبهای رنگی استفاده می کند، برای کارهای پرتیراژ کاربرد مناسبی دارد. خروجی این دستگاهها دارای کیفیت بسیار بالایی است ولی پیچیدگی تکنولوژی در این نوع دستگاهها باعث شده است که از گستردگی سیستمهای تونری برخوردار نباشند. این تکنولوژی سالها، تنها در اختیار کمپانی Indigo قرار داشت پس از آن فعالیتهای بسیاری برای گسترش آن صورت گرفت ولی محدودیت اصلی این دستگاهها قیمت بالای آن و همچنین ابعاد کار چاپی است که از SRA3 بالاتر نرفته است از دیگر مزایای منحصر به فرد این پرنیترها می توان به امکان استفاده از رنگهای اسپات (Spot) به صورت کانالهای رنگی مجزا و یا چاپ 6 رنگ HI-FI اشاره کرد. روش دیجیتال نوری یا پرتوی از دیگر شیوههای پرکاربرد چاپ دیجیتال، چاپ نوری است. در این روش تصویر مورد نظر را از طریق تابش شعاعهای نوری روی کاغذهای ویژه و حساس به نور – مشابه کاغذ عکاسی- ایجاد کرده و پس از مرحله ظهور ، تثبیت می نمایند. دستگاههای این شیوه که به Photo Lab معروفند در لابراتورهای عکاسی کاربرد فراوان داشته و از کیفیت چاپی بسیار بالایی برخوردارند.در این شیوه سرمایهگذاری اولیه -شامل هزینه دستگاه، بالا بوده ولی هزینه چاپ به نسبت کیفیت بسیارخوب آن مناسب است. هم اکنون دستگاههای نوری با کیفیتی در ابعاد بسیار بزرگ ورقی 150*150 سانتیمتر و نیز رول به عرض 90 سانتیمتر تولید شده است. از مشکلات اصلی این دستگاهها دو مرحلهای بودن چاپ و ظهور است که در دستگاههای امروزی به صورت اتوماتیک در داخل دستگاه انجام می شود. داروهای ظهور نیز هماند شیوههای چاپ عکس بسته به میزان مصرف بایستی هر چند یکبار تعویض شود. روش چاپ (Direct Imaging) به ماشینهایی اطلاق می شود که محمل چاپی در درون آنها ایجاد شده و از جانب شرکتهای پرستک و هایدلبرگ به آنها نام DI نهاده شده است. این ماشینها در واقع چاپگرهای افستی هستند که سیستم تهیه پلیت در دل آنها جاسازی شده است. سیستم تهیه پلیت در این چاپگرها درست مشابه تهیه پلیت در پیش از چاپ افست به روش دیجیتال (کامپیوتر به پلیت) است. کلیه عملیات چاپ در این دستگاهها به صورت اتوماتیک انجام شده و تنها از طریق کامپیوتر راهبری می شود اطلاعات ورودی به چاپگر به صورت فایل کامپیوتری است. به دلیل وجود همین واسطه تصویری، استفاده از این روش برای چاپهایی با تیراژ کم مقرون به صرفه نبوده و برای چاپ تک برگ- برخلاف سایر روشهای چاپ دیجیتال- کاملا غیراقتصادی است. در این شیوه همچون روشهای قبلی نمی توان از قابلیتهای منحصر به فرد چاپ دیجیتال مانند چاپ اطلاعات متغیر استفاده کرد – محمل چاپی ثابتی مانند پلیت برای کل سفارش وجود دارد- در عین حال امکان استفاده از کاغذهای چاپ به روش افست وجود دارد. روش حرارتی (Thermal) در این شیوه که از کاغذ حساس به حرارت استفاده می شود، حرارت ناشی از لیزر و یا ماتریسهای حرارتی با ایجاد فعل و انفعالات شیمیایی بر روی سطح کاغذ حساس، ایجاد رنگ و تصویر می کند. استفاده از این شیوه در دستگاههای کوچک تک رنگ مرسوم است که متداولترین آنها دستگاههایی فکس می باشند. گفتنی است استفاده عمومی از روش حرارتی به دلیل جایگزینی روشهای نوین روز به روز رو به کاهش است. روش تصعید رنگ (Dye-Sublimation) این شیوه که از کیفیت و سرعت مناسبی برخوردار است از درون چاپ حرارتی زاده شده است. در این دستگاهها مواد رنگی بر روی سلفونهایی قرار دارد که پرتوهای گوناگون مانند لیزر و یا ماتریسهای حرارتی، رنگ را از روی نوارهای سلفون بخار کرده و بر روی کاغذ ثبت می کند. کیفیت چاپی مطلوب این شیوه، استفاده از آن را در لابراتوارهای عکاسی به منظور چاپ عکس متداول کرده است. ابعاد چاپی به طور معمول کوچک است و اگر چه قیمتهای اولیه این دستگاهها بالا نیست ولی هزینه تمام شده این روش چاپ به دلیل مواد مصرفی- سلفونهای رنگی گران قیمت- بالا است. در این روش امکان چاپ روی کاغذهای متنوع وجود داشته و در گذشته از آن برای چاپ پوسترهای تبلیغاتی فضای باز، در تیراژ و ابعاد متوسط استفاده بسیاری شده است. مارکرهای لیزری از شیوههای چاپ دیجیتال که بیشترین کاربرد را در صنایع تولیدی محصولات مختلف دارد، دستگاههای مارکر لیزری است. این دستگاهها به دلیل استفاده کاربردی که برای درج اطلاعات روی خط تولید محصولات، روزبهروز کاربرد بیشتر در صنایع می یابند. در مارکرهای لیزری اشعه لیزر با سوزاندن و حرارت، تصویر را بر روی سطح مورد نظر ایجاد می کند. این دستگاهها از سرعت بالایی برخوردار بوده و هزینه سرمایهگذاری اولیه بالایی را طلب می کنند. کاربردهای چاپ دیجیتال * چاپ در تیراژ محدود در چاپ دیجیتال به دلیل حذف پلیت و چاپ مستقیم از کامپیوتر روی کاغذ و امکان کالیبراسیون دستگاه امکان چاپ در تیراژ محدود حتی یک نسخه با هزینه پایین وجود دارد به همین دلیل این روش چاپ دیجیتال برای مصارفی مثل تهیه نمونه و یا چاپ محصولات کم تعداد و سریع کاربرد زیادی دارد. یک چاپگر دیجیتال برای چاپ میلیونها برگ ساخته نشده است، بلکه باید بتواند در طول مدت زمان عمر خود نهایتاً هزاران برگ چاپ کند. که البته اینکار را خیلی خوب انجام می دهد. بنا بر این با توجه به هزینه تمام شده و سرعت کار، چاپ دیجیتال برای چاپ در تیراژ محدود عملیاتی و مقرون به صرفه می باشد. البته از سال 2010 فناوری های نوین در چاپ دیجیتال بکار گرفته شد که با استفاده از تکنولوژی نانو در جوهر و همچنین تغییر سیتم پاشش جوهر، چاپگر های دیجیتال جوهر افشان توانستند بسیاری از محدودیت ها را در زمینه سرعت و هزینه تولید کنار بزنند. *چاپ شخصی شده در چاپ دیجیتال با توجه به وجود امکان چاپ در تیراژ محدود شما می توانید هر نسخه از محصول چاپی خود را متفاوت با نسخه قبلی چاپ کنید. به عنوان مثال شما می توانید کارت تبریکهای شخصی شده با تصاویر مختلف و یا کارت پرسنلی با طرحهای مختلف را در هر دور چاپ کنید. همچنین این قابلیت به شما امکان چاپ اطلاعات متغیر را می دهد. یعنی می توانید در هر نسخه چاپی خود اطلاعات متغیری را چاپ کنید این اطلاعات می تواند شماره سریال و یا نام گیرنده و یا تصویر هر فرد باشد. برش و خط تا در چاپ دیجیتال صحافی در حال حاضر جزء لاینفک فرایند چاپ شده است. و برش و خط تا نیز جزء جدا ناپذیر فرایند صحافی هستند. برش تقریبا در تمام کارهای چاپی انجام می گیرد. کارهایی مانند کارت ویزیت، بروشور و …. تماما نیازمند برش و آماده سازی هستند. خط تا باعث جلوه بیشتر کارها و سهولت در تا کردن در صفحات تا شدنی به خصوص در کارهای سلفون شده یا لمینت شده و همچنین باعث افزایش عمر کارمی گردد.خط تا در روند بسته بندی و نگهداری نیز باعث کاهش حجم این فرایند می شود. چیزی که مهم تر از ماهیت خود برش و خط تا جلوه می کند، کنار هم بودن این امکانات در یک مجموعه است که زمان آماده سازی را تا حد چشم گیری کاهش می دهد. سلفون(لمینت) در چاپ دیجیتال تعریف: پوشش نازک و اغلب پلاستیکی که روی جلد کتاب و مجله برخی از پوسترها و مانند آن می کشند تاهم زیبایی آن بیشتر شود و هم ضربه های ناخن و مانند آن کم تر بر روی جلد خش ایجاد کند . لمینیت (lamination) چیست؟ لمینیت کردن یکی از سریعترین و سادهترین روشهای محافظت از کار چاپی است. در سیستم لمینیت با چسبیدن لایه بسیار نازک و شفاف پلاستیکی بر یک یا دو طرف یک کار چاپی، از آن در برابر رطوبت و سایر آسیبهای محیطی، محافظت شده و محصول چاپ شدهی نهایی در برابر آب و پارگی مقاوم می شود؛ به علاوه لمینیت، شدت رنگها و کنتراست رنگی در تصاویر چاپ شده را بهبود می بخشد. تصاویر چاپ شده با رنگهای درخشان، بیانگر کیفیت بالاتری هستند. لمینیت مانع از چین و چروکیدگی، لکشدن، آفتاب خوردگی، سیاه شدگی، پریدگی رنگ و یا چربی، اثر انگشت و سایر آسیبهای موجود در محیط، بر کار چاپ شده می شود. .سه نوع از دستگاههای لمینیت (Laminators) که اغلب در چاپ دیجیتال به کار می روند عبارتند از: 1- لمینیتورکیسهای یاکتابچهای لمینیت کیسهای یا کتابچهای شامل دو قطعه فیلم پلاستیکی از پیش بریده شده است. یک لایه چسب حرارتی نیز روی یکی از این فیلمها را می پوشاند. برای اینکه این دو قطعه فیلم پلاستیکی حالت کیسه پیدا کنند، از لبههای دو فیلم از یک طرف به هم چسبانده و درزبندی (seal) می شوند. پس از این کار دو قطعه فیلم حالت یک کتابچه را به خود می گیرند که می توان کار چاپی را درون آن قرار داد. ابعاد فیلمها باید بزرگتر از کار چاپی باشد به گونهای که به راحتی کار چاپی را پوشانده و لبههای آنها به یکدیگر چسبانده شود. لمینیت کیسهای را می توان با یک قطعه فیلم نیز انجام داد. در این حالت یک قطعه فیلم پلاستیکی را از وسط، خط (Creasing) می زنند و سپس آن را تا می کنند و بعد کار چاپی را درون آن قرار می دهند. به این نوع لمینیت، لمینیت کیسهای پروانهای (Butterfly) می گویند، زیرا پس از خط اندازی روی فیلم و تا کردن آن، شکلی شبیه به بالهای پروانه پیدا می کند.پس از قرار دادن کار چاپی بین دو قطعه فیلم کیسهای حاوی سطح چاپ شده، فیلم، لمینیت و چسب از میان نوردهای گرم تحت فشار عبور می کند تا کلیه لایههای چسبناک بهطور کامل به یکدیگر جوش بخورند. 2- لمینیتورهای رول حرارتی این نوع لمینیتورها از یک یا دو رول بزرگ فیلم استفاده می کنند. یک روی این فیلم دارای چسبی است که هنگامی که در معرض حرارت قرار می گیرد، فعال می شود. این چسب هنگامی که کار چاپی از درون لمینیتور عبور می کند روی کار می چسبد. در هنگامی که کار با استفاده از فرایند دیجیتال چاپ شده باشد، میزان چسبندگی فیلم لمینیت به لایه مرکب به نوع، جنس مدیا و همچنین نیرویی چسبندگی بین لایه حرارتی و لایه مرکب بستگی دارد. یکی از رولها بالای ماشین نصب شده و رول بعدی همزمان در زیر ماشین نصب می شود. رول بالایی روی کار را لمینیت کرده و همزمان رول پایینی پشت کار را لمینیت می کند. به این فرآیند کپسوله کردن (Encapsalation) یا محصور کردن کار چاپی بین دو لایه فیلم می گویند. البته کار را می توان به صورت یک رو نیز لمینیت کرد. در بسیاری موارد بهطور معمول نیازی به لمینیت کردن پشت کار وجود ندارد. نوع هیبرید دستگاههای لمینیت می تواند با استفاده از مواد حرارتی روی کار را لمینیت کند. این ماشینها قادر نیستند کار را به صورت پشت و رو لمینیت کنند. پس از اتمام لمینیت کار چاپ شده، بهطور معمول به یک تیغه تیز جهت جدا کردن کار لمینیت شده از ماشین نیاز است. تعداد سیلندرها در لمینیتورهای مختلف متفاوت است. فیلم لمینیت به محض وارد شدن به ماشین لمینیتور از میان سیلندرها عبور می کند؛ سیلندرهایی که حرارت را به طور یکسان در همه جای فیلم پخش کرده و سبب جوش خوردن لایههای فیلم به کار چاپی در طول این روند می شوند. 3- لمینیتورهای رول سرد (Cold Roll Laminators)لمینیتورهای رول سرد و لمینیتورهای کیسهای سرد از حرارت جهت لمینیت کردن کار استفاده نمی کنند. روی فیلم در این گونه لمینیتها نسبت به فشار حساس(pressure-sensitive) است، بدین معنی که فیلم دارای سطحی چسبناک است که در تماس با سطح کار چاپ شده به آن چسبیده و جوش می خورد. این روش برای لمینیت کردن محصولات چاپی که حرارت به آنها آسیب می رساند بسیار مناسب است؛ به طور مثال می توان از مرکبهای پایه مومی(wax-based inks) که در اثر گرما ذوب می شوند یا محصولات چاپی حساس به حرارت (temperature-sensitive)که برای آنها از چسب حساس به فشار(pressure-sensitive) استفاده می شود، مانند وینیل یا سایر پلاستیکهای زود ذوب نام برد. PVC چیست ؟ پلی وینیل کلراید (PVC) عبارت پی وی سی و وینیل بطور رایج نه تنها با مرجع پلیمر بلکه برای همه موادی که پلی وینیل کلراید یک سازنده آنست استفاده میشود. پلی وینیل کلراید پلاستیکی با موارد استفاده نامحدود است .در شرایط حاضر یکی از ارزشمندترین محصولات صنعت پتروشیمی ست. بطور عمومی بیشتر از 50% از پی وی سی ساخت بشر در ساختمان سازی استفاده میشود .زیرا پی وی سی ارزان بوده وبه سادگی سر هم بندی میشود. در سالهای اخیر پی وی سی جایگزین مواد ساختمان سازی سنتی نظیر چوب سیمان و سفال در بسیاری از مناطق شده است با وجود ظهور یک ماده ایده ال در ساختمان سازی همچنان نگرانی در رابطه با هزینه پی وی سی برای محیط زیست طبیعی و سلامتی انسان وجود دارد . موارد استفاده فراوانی برای پی وی سی شامل وینیل سایدینگ، علامت مغناطیسی کارت ها، برش عمودی پنجره ها، صفحات گرامافون که منبع اسم گذاری برای صفحات وینیل، لوله، لوله کشی، کانال و لوازم نصب کردنی، کیفهای ارزان قیمت، پنجرههای تاریک( بدون دید) ودر شکل نرم آن برای لباس، اثاثه یا لوازم داخلی نظیر پرده، کف سازی و ساختن سقف، پوسته کابلهای الکتریکی، توپهای بازی سبک وزن وجود دارد. همچنین ماده ایست که اغلب برای لوله کشی آب و فاضلاب بعلت ارزان بودن طبیعی و انعطافپذیر بودن استفاده میشود. چاپ کارت pvc در چاپ دیجیتال کارت پی وی سی (PVC) کاربردهای مختلفی دارد، در کارت های مگنت ( مقناطیسی )، اسمارت کارت ها، RFID و… قابل استفاده هستند. برخی از این کارتها صرفا به خاطر کارکرد تبلیغاتی خود کارت استفاده می شوند، اما می توان با کمی برنامه ریزی به راهکاری مناسب رسید که بتواند در قالب باشگاه های مشتریان موثر واقع شود. هیدیکا با کادری متخصص در زمینه فروش وخدمات پس از فروش پرینترهای چاپ کارت pvc و مشاوره طراحی، اجرا، چاپ و پرینت تخصصی کارت شناسایی ؛ کارت پرسنلی ؛ کارت های حضور و غیاب، کارتهای اعتباری ( کارت شارژ، کارت مایفر، کارت شهر بازی )، انواع کارت ویزیت pvc، کارت اینترنت به همراه پین و اسکرچ، کارت های pvc تماسی “Contact” و غیر تماسی “Contactless” … در خدمت هموطنان عزیز می باشد. این شرکت دارای دستگاه چاپ افست به صورت تک کارت و شیت مخصوص انواع کارتهای PVC میباشد که به جهت چاپ کارت پی وی سی با تیراژ بالا می باشد که از لحاظ کیفیت بسیار عالی و از لحاظ قیمت بسیار مقرون به صرفه است . چاپ سی دی چاپ دیجیتال سی دی یکی از روشهای تبدیل چاپ دیجیتال سی دی به محصولات چاپی است. این روش معمولا شامل چاپ حرفه ای در تیراژهای کم تعداد توسط نشر رومیزی و دیگر منابع دیجیتال است که بوسیله چاپگرهای لارج فرمت و/یا چاپگرهای لیزری و جوهرافشان حرفه ای چاپ روی سی دی انجام میشود. چاپ دیجیتال سی دی دارای هزینه بیشتری برای چاپ هر سی دی در مقایسه با روشهای سنتی مثل چاپ افست سی دی است ولی این قیمت بالاتر معمولا با صرفه جویی در هزینه های دیگری که در تهیه پلیت های چاپ سی دی انجام میشوند برای تیراژهای کم تعداد جبران میشود. این روش امکان چاپ بلافاصله پس از تقاضا در تیراژ محدود را فراهم میآورد و امکان تغییر تصاویر و محتویات صفحه (اطلاعات متغیر) در هرسی دی و دی وی دی CD DVD چاپی را در اختیار میگذارد. صرفه جویی در نیروی انسانی و توان رو به گسترش ماشینهای دیجیتال سی دی در بالا بردن کیفیت، پایین آمدن هزینه تمام شده هر سی دی ودی وی دی DVD .CD چاپی و بالا رفتن تیراژ به این معناست که دیجیتال سی دی در حال رسیدن به نقطه رقابت با چاپ سی دی و حتی پیشی گرفتن از آن است. در حال حاضر منظور از چاپ دیجیتال سی دی در بازار چاپ سی دی ، عمدتا چاپ تونری با استفاده از انواع چاپگرهای لیزری حرفه ای بر روی انواع سی دی است. بنر چیست؟ تفاوت آن با فلکس؟ و انواع بنر و فلکسی فلکسی ، فلکس یا به عبارت صحیح تر ” فلکسی فیس ”متریالی است که برای تابلوهای سردر مغازه ها ، فروشگاهها ، تابلوهای عابر پیاده ، برخی از بیلبوردها و به طور خلاصه برای تابلوهایی که لامپ مهتابی دارند استفاده میشود . فلکسی یا فلکس دو نوع چینی و کُره ای دارد ، نوع چینی آن معمولا 18 اُنس و نوع کُره ای آن 20 اُنس میباشد ، متریال فلکسی به جنسی اطلاق میشود که نور را از خود عبور میدهد در حالی که بنر این قابلیت را ندارد و معمولا نور از جلو به آن تابانده میشود ، بنر نیز مثل فلکسی دو نوع چینی و کُره ای دارد و هر دو نوع آن گراماژی بین هشت اُنس تا سیزده اُنس را دارند ، تفاوت بنر چینی با بنر کُره ای در کیفیت چاپ و مقاومت بنر است ، بنر کُره ای از کیفیت چاپ بالا و همچنین مقاومت بالاتری نسبت به بنر چینی برخوردار است ، بنرهایی که برای استفاده معمولی میباشد معمولا ده اُنس چاپ میشوند ولی اگر بنر را برای تابلوهای سر در فروشگاه استفاده میکنید که قرار است نور از جلو داشته باشند ، توصیه میشود از بنر سیزده اُنس استفاده کنید ، البته میتوانید در این مورد با تابلو ساز خود مشورت کنید . نوع دستگاه چاپ نیز در بالا بودن کیفیت چاپ نقش بسیار مهمی دارد ، به این معنی که اگر شما برای چاپ خود از بنر کُره ای استفاده کنید ولی دستگاهی که با آن چاپ میکنید دارای کیفیت پایین چاپ باشد ، کار شما از کیفیت بالایی برخوردار نخواهد بود.در نظر داشته باشید که فلکسی معمولا کمی تیره تر از بنر چاپ میشود ، دلیلش هم به خاطر وجود لامپ مهتابی داخل تابلو است ، چنانچه فلکسی مانند بنر چاپ شود در طول شب که مهتابی داخل تابلو روشن میشود کار چاپ شده شما تا حد زیادی بی حال و بی رنگ و رو خواهد شد. چاپ عکس و پوستر روی تخته شاسی و تبلیغات بر روی تخته شاسی یا همان شاسی چند سالی است که رواج زیادی پیدا کرده به طوری که برخی از تولید کنندگان برای تبلیغات محصولاتشان از شاسی ساعت دار استفاده میکنند ، گذاشتن ساعت در گوشه ای از شاسی که پوستر تبلیغاتی نیز روی آن قرار دارد باعث ترغیب استفاده کنندگان شاسی میشود که آنرا در منزل یا محل کار خود نصب کنند و از آن مراقبت نمایند ، شاسی همچنین مصارف دیگری نیز دارد که از جمله آن میتوان به استفاده های شخصی مثلاً چاپ عکس خود یا خانواده روی آن و استفاده در منزل یا محل کار اشاره نمود .تخته شاسی در ضخامتهای مختلف از ٨ میلیمتر تا ٣٠ میلیمتر موجود میباشد ، مدل ٣٠ میلیمتر آن معمولاً برای شاسی های ساعت دار استفاده میشود و نوع ٨ میلیمتر آن برای عکسهای خانگی مورد استفاده قرار میگیرد شاسی همچنین دو نوع توپر و توخالی موجود است نوع توخالی آن سبکتر و مناسب ساخت ساعت میباشد و نوع ٨ میلیمتر آن معمولاً توپر است. چاپ دیجیتال فرمت بزرگ (Large Format) : ابعاد چاپ در این دسته از A3+ تا عرض 150 سانتیمتر را شامل می شود که مانند چاپهای فرمت متوسط، به شیوههای دیجیتال لیزری (تونری)، جوهرافشان یا نوری انجام می شود. مورد کاربرد این دسته در سفارشاتی مانند پوستر است که تا عرض 150 سانتیمتر و اغلب برای مصارف فضای داخلی (Indoor) به کار می رود. چاپ دیجیتال فرمت عریض (wide format): ابعاد چاپ در این گروه از عرض 150 سانتیمتر تا عرض 500 سانتیمتر را شامل می شود که به دلیل بزرگ بودن ابعاد، این سفارشات بیشتر برای مصارف فضای باز (outdoor) مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین موارد چاپی این دسته در برابر عوامل محیطی مانند نور خورشید و آب مقاوم هستند.